Posted by: karlnigesen | 19.04.2016

Sõidujagamise seadustamine ja samas taksonduse leevendamine on mõistlik samm

IMG_3387

Kõne Riigikogus 19.04.2016

  1. Üha koostaja ja algatajana ei ole ma kuidagi üllatunud ega pea seda ka Eesti erandiks, et nn sõidujagamiseelnõud saadab säärane poleemika ja tuline vaidlus. See on veel suuremas mahus toimunud enamikes riikides, kus sõidujagamine ja ka muud jagamismajanduse harud on kinnitanud kanda. Ja on selge, et arengut tagasi pöörata keegi ei saa, sest jõgi tagurpidi ei voola.
  2. Erinevus on selles, et Eesti on valinud selle tee, et püüab reguleerida sõidujagamisega seonduvat seaduses. Teistes riikides, nagu Saksamaa, Suurbritannia jms, on lahendused tulnud pigem kohtutest. Kui meie ees täna seda eelnõu ei oleks, siis tõenäoliselt ei juhtuks ka eriti midagi – päriselu toimib edasi, sõidujagajad vuravad meie tänavatel üha suurema hooga. Tõenäoliselt algatataks ka Eestis mingid kohtuvaidlused ja säärases ebamäärases olukorras püüavad oma koha eest seista nii need, kes tahavad minna uuega kaasa kui need, kes peavad seda ohuks senisele. Mõistlik on aga rääkida asjad selgeks, soodustada uudseid lahendusi ja inimeste algatusvõimet ning anda ka seadusandjana selge signaal. Ma olen kindel, et jaatava hoiaku korral saame mõistlikud lahendused.
  3. Mis on selle eelnõuga tekkiv peamine lisaväärtus ühiskonda? Minu hinnangul anname sõidujagamisteenuse (a la Taxify, Uber, Drive jms) seadustamisega tavalistele Eesti inimestele täiendava võimaluse teenida oma tööga seaduslikult lisatulu ja saada oma eluga paremini hakkama. Suurendame nii paindlikku elukorraldust ja tõstame ka ühiskonna üldist jõukust. Paljudel on ülejäävat ressurssi ehk vahendeid, mida ka teistega jagada ja mida on võimalik panna ka enda kasuks paremini tööle. Lisaks sõidujagamisele on suureks hitiks kujunemas majutusteenuse jagamine, mida Eestis osutatakse näiteks ka läbi AirBNB platvormi, millele väidetavalt on juba üle 5000 teenuse osutaja. Jagamisteenustes peitub ka säästliku elukorralduse soodustamine, millega kogu ühiskonna vara tervikuna paremini haldame.
  4. Eelnõuga väljapakutud lahendused ei puuduta vaid sõidujagamist – ka taksondus on hõlmatud, sest õigus on nendel, kes viitavad selgetele sarnasustele nende taksonduses ja sõidujagamises. Ja selgelt ebavõrdset kohtlemist ei saa luua. Kuigi paar aastat tagasi taksonduse regulatsiooni ka siin saalis täiendati, on selge, et tänaseks on see jäänud ajale jalgu. Kui tänavatel sõidutavad reisijaid Taxify või Uberi juhtidena tavalised inimesed tavaliste sõidukitega, siis on kohane vaadata üle ka taksondusele kehtestatud nõuded. Leevendame kogu taksondust puudutavat reeglistikku ja teeme seda mõistlikul määral nii, et tagatud oleks ka piisav reisijate turvalisus.
  5. Eelnõus kirjapandu muudab kogu veondusturu kaasaegsemaks ning ühtlustab senisest enam nõudeid traditsioonilistele taksofirmadele ja sõidujagajatele. Võrdsustamisest ei ole põhjust antud juhul rääkida, kuna nende teenuste vahele jäävad teatud erinevused: alates sellest, et sõidujagajate sõidukid ei tohi kanda taksodele omaseid eritunnuseid ega võtta peale sõitjaid paljalt käevibutuse peale. Kuni lõpetades sellega, et elektroonilise platvormiga on sõidu alustamisel täpselt paigas nii reisi hind kui kestus.
  6. Taksoteenuse osutamise laseme vabamaks, mis muudab ka taksoteenuse osutamise lihtsamaks ja vähendab bürokraatiat. Milliseid leevendusi taksonduses nimetet eelnõu sisaldab? Näiteks kaotame ära nõude sõidukikaardile ja samuti tegevusloa nõude FIE-dest taksojuhtidele, kuna see kattub sisuliselt teenindajakaardi nõuetega. Tänasel päeval pigem formaalsuseks peetav nn ametikoolituse nõude võtame seadusest sellisel kujul välja ja lahendame selle isereguleeruvana ehk veondusettevõtete sisemise reeglina (sarnaselt sõidujagamisteenusega). Samuti ühtlustame muid nõudeid sõidujagamisega – näiteks kehtestame seadusega ühtse nn hea maine nõude nii sõidujagamise osutajatele kui taksojuhtidele, s.t. üldreeglina välistame need, kes olnud kriminaalkorras karistatud või on saanud karistuse joobes juhtimisega seoses. Kvaliteeti tagavad nii tõhusam järelevalve kui suurenev konkurents.
  7. Kokkuvõttes, kindlasti tuleb nimetet eelnõuga teha tublisti tööd, et arvestada erinevate huvigruppide ja ekspertide arvamustega ja leida lahendusi detailidele, mida täna veel lauale pandud polegi. Sest eeskujusid Euroopast võtta ei ole, pigem loome ise jagamismajanduse regulatsiooni ja püüame arvestada reaalajas pidevalt toimuvate muutustega ja avanevate võimalustega, mida infotehnoloogia meile annab. Aga jagamismajanduse innustamine on riigi jaoks mõistlik samm. Sõidujagamise seadustamine ja ka taksondusreeglite leevendamine on aja nõue ning Eestile kui innovaatiliste lahenduste lipulaevale ka jõukohane.
Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s

Kategooriad

%d bloggers like this: